Tryg ved teknikken
Vi har lavet den grundige teknikguide. Her får du gode råd til billed- og lydoptagelse samt redigering, hvad enten dine elever skal bruge smartphone, tablet eller videokamera. Hvilket ekstraudstyr er godt, og hvilket skal man holde sig fra?
Lær det hele her...
Teknikken skal ikke sætte en stopper for et filmprojekt i skolen. Hvis blot man har optage- og redigeringsudstyr til rådighed, bør man gå i gang uden at være nervøs for, at ens viden måske ikke slår til på det tekniske område.
Helt generelt stiller Filmlinjen.dk ikke store tekniske krav og foreskriver ikke brug af bestemt udstyr. Man kan bruge klassiske digitalkameraer og computere til optagelse og redigering, eller man kan bruge tablets/smartphones til det hele.
Når det er sagt, vil udstyret ganske givet skabe udfordringer. Men udfordringer er et grundvilkår for al projektbaseret arbejde. Hvad udstyret angår vil de teknisk stærke elever ofte selvstændigt finde ud af at få det til at fungere. Udnyt elevernes kompetencer og få dem til at undervise hinanden.
Der vil under de enkelte opgaver hos eleverne blive givet relevante tips og ideer til den bedste brug af udstyr og til løsning af problemer – ofte i form af små videoguider.
En udstyrsløsning skal indtænkes før projektstart fra lærerens side. Her skal der tænkes på:
- Enheder til at tilgå Filmlinjen.dk (smartphones, tablets, computere)
- Kamera
- Lyd
- Redigering
Enheder til at tilgå Filmlinjen.dk
Filmlinjen.dk er en løsning, hvor undervisningen foregår både med og uden computer.
Eleverne får deres viden til at arbejde med deres funktioner på deres respektive arbejdslinjer på Filmlinjen.dk, og her skal der bruges en computer, tablet eller smartphone. Filmlinjen.dk er optimeret til alle enhedstyper og browsere.
Store dele af filmproduktionen foregår i virkeligheden, ikke online. Det er f.eks. locationresearch, dressing af location (scenografi) og hele optagelsen af filmen.
Gå evt. på filmlinjen via smartphone mens du løser en opgave - både når opgaven skal løses på computer (fx i et klippeprogram) og væk fra den. På den måde har du hele tiden adgang til forklaringen af opgaven og de værktøjer, der måtte være tilknyttet.
,Kamera
Til optagelserne skal hver gruppe have et kamera. Test udstyret på forhånd. Kan det optage billeder? Er der lyd på?
Man kan lave gode film på såvel digitalkameraer, tablets som smartphones. Det er en stor misforståelse, at gode film skabes med dyre kameraer. Den grundige forproduktion er vigtigere, herunder at tilpasse filmens indhold og stil til det udstyr, man har til rådighed. Har man kun en smartphone uden ekstraudstyr, skal man nok satse på at lave fx et autentisk, ”håndholdt” drama fremfor en stor episk fortælling.
Lidt ekstra udstyr giver imidlertid filmen mere værdi. Både selve optagelserne, men også elevernes følelse af at ”være filmhold på optagelse”, øges, når udstyret bliver mere tjekket. Et ordentligt videokamera betyder noget. Men vigtigst er det at have et kamerastativ.
Bruges tablet eller smartphone som kamera kan man øge kvaliteten af optagelserne (og følelsen af at være fotograf) en del ved at købe en ret billig app, såsom Filmic Pro eller Cinema FV-5. Se mere i dette værktøj:
Hvis I intet udstyr har på skolen, og det ikke ser ud til, at I kan købe her og nu, så kontakt evt. jeres pædagogiske central eller CFU. Måske har de noget, der kan lånes.
Mange forhandlere af ekstraudstyr til tablets prøver at sælge et vidvinkel-objektiv og/eller en lille LED-lampe til montering oven på coveret. Ingen af disse er nødvendige. Vidvinklen kan bruges til at lave større totaler, men flere apps, fx Filmic Pro, giver samme effekt og er meget billigere. Lampen kan være decideret ødelæggende rent fotografisk, fordi en lyskilde meget tæt på kameraaksen giver et meget fladt lys (eleverne bør i stedet lære at flytte i nærheden af lyset (et vindue) eller supplere med andre lyskilder, der ikke står lige på kameraaksen.
Lyd
Man behøver ikke særligt lydudstyr for at lave en god film. Den indbyggede mikrofon i kameraet, fx i en iPad, kan bruges. Men man skal sørge for at lave optagelser, hvor man tydeligt kan høre lyden. Skuespillere skal ikke kun optages i totaler, men i nærbilleder, hvor man er tæt på lydkilden, så lyden bliver god. Hold jer væk fra eller dæmp støjkilder. I dette værktøj gives gode råd til at opnå god lyd uden ekstern mikrofon – rådene er også nyttige, hvis I optager med andre kameratyper end iPad og ikke har ekstern mikrofon:
HVIS man har adgang til en ekstern mikrofon, har man mulighed for at få bedre lyd.
Gode mikrofoner til rimelige priser er fx Røde Video Mikrofon med Røde Micro Boompole (brug Google). Husk minijack-forlængerledning (5 eller 10 meter) og adapterstik til indgangen på tablet eller smartphones. Man kan også vælge at købe en Klipsmikrofon til iPhone og iPad, hvor mikrofon, ledning og stik er samlet i et stykke.
Redigering
Der findes mange redigeringsprogrammer til både computer og tablets. For en guide til at vælge og en nærmere introduktion til klippeprogrammerne, se dette værktøj:
Her er der nogle generelle opmærksomhedspunkter til redigeringen:
- Der bør ikke være mere end 2-3 elever til redigeringen af filmen. Lav evt. to kopier af råmaterialet, så to grupper kan klippe i samme materiale (enten hver sin version eller forskellige scener, der kan samles).
- Brug helst computer til redigeringen (af større projekter), da en tablet er for lille at sidde flere personer omkring. Smartphones kan slet ikke anbefales, da brugergrænsefladen er for lille.
- Hvis I vælger at klippe på tablet, er det så muligt at downloade musik og importere den i klippeprogrammet (nogle versioner af iPad har problemer her).
- Hvor mange lydspor er der? Udover 100%-lyden skal der gerne være mindst to spor yderligere til musik og andre lyde.
En særlig del af redigeringen er lydefterarbejdet. Undervurdér ikke betydningen af dette arbejde, som der bør afsættes ca. 1/3 af redigeringstiden til. Sørg for at eleverne ikke bruger rettighedsbeskyttet musik. I disse værktøjer findes links til gratissites med musik og lyd. Men vær opmærksom på, at der ofte følger krav om fx kreditering med brugen.
Endelig kan de grundige få megen filmisk værdi ud af at justere lys og farver, hvilket stort set alle klippeprogrammer giver mulighed for i forskelligt omfang. Se Colorgrading – artiklen:
I kan afslutte med at lave en flot præsentationsside, som udover filmen kan indeholde beskrivelse, billeder, manuskript mm. Præsentationssiden kan udgives privat eller offentligt - se Udgivelse.