Mål med forløbet
Der er såvel uddannende som dannende aspekter forbundet med det filmfaglige arbejde med Reklamefilm-forløbet. På det faglige plan lærer eleverne en masse om reklame og filmmediet, hvilket er med til at styrke deres digitale dannelse. Men filmproduktion er også en kreativ samarbejdsproces, hvor eleverne har hver sin rolle på filmholdet, hvorved de lærer noget om sig selv på et personligt og relationelt plan.
Herunder kan du se forslag til læringsmål samt hvilke fag og emner forløbet skriver sig ind i.
Formål med Reklamefilm
Formålet med Reklamefilm er, at elever i små filmhold hver producerer en kort reklamefilm. Eleverne får færdigheder til at udtrykke sig via filmsproget og opbygger et ordforråd om filmiske virkemidler og reklamegenren. De indgår i en kreativ proces, hvor de tager individuelt ansvar og samarbejder om et fælles mål: filmproduktionen. Afslutningsvist forholder eleverne sig kritisk til hinandens film med udgangspunkt i de opbyggede erfaringer.
Forslag til læringsmål
Eleverne kan lære at:
- arbejde med et budskab og formidle det til en defineret målgruppe *
- udvikle idéer til en reklamefilm og vurdere, hvilke der er realisérbare *
- skrive et filmmanuskript *
- kende de forskellige billedudsnit og perspektiver
- planlægge billedsiden til en film
- vælge musik, der passer stemningsmæssigt til filmen
- finde en location og bearbejde den scenografisk, så den passer stemningsmæssigt til filmen
- finde kostumer, der passer stemningsmæssigt til filmen
- skabe og fremføre fiktive karakterer
- fremstille råoptagelser til en film *
- redigere en film
- kende til simple regler for ophavsret og kreditering
- analysere egen og andres reklamefilm *
* Da eleverne har hver sin funktion (ansvarsområde), varierer det hvilke af ovenstående punkter hver elev lærer. Alle på holdet lærer de med * markerede punkter.
Mål for fagene Dansk
Reklamefilm egner sig særligt til faget dansk for 7.-9. klasse.
Vi har udpeget de faglige mål, der er relevante for målgruppen (udskolingen):
DANSK - færdigheds- og vidensmål (efter 9. klasse)
IT og medier
Da der arbejdes med digitale medier, leves der generelt op til en hel række af de fælles mål, som er beskrevet i det tværgående emne It og medier. Eleven arbejder især i positionen som målrettet og kreativ producent, men berører også de øvrige elevpositioner.
I undervisningsforløb, hvor it og medier indgår, anvender eleverne en række digitale kompetencer.
Eleverne kan i løbet af et undervisningsforløb indtage forskellige positioner. I det tværgående emne It og medier opereres der med fire positioner:
- Eleven som kritisk undersøger
- Eleven som analyserende modtager
- Eleven som målrettet og kreativ producent
- Eleven som ansvarlig deltager.
I praksis er der selvfølgelig tale om flydende grænser, men de fire elevpositioner beskriver og afgrænser nogle særlige kendetegn for elevernes læreprocesser.
(Kilde: www.emu.dk)
Innovation og entreprenørskab
Filmproduktion taler også ind i de fire dimensioner, der er beskrevet for det tværgående tema Innovation og entreprenørskab: handling, kreativitet, omverdensforståelse og personlig indstilling.
I FFM står der: "Intentionen er, at skolen skal styrke elevernes kompetencer til at omsætte ideer, drømme og tanker til handling. Eleverne skal kunne forholde sig skabende og kreativt, de skal kende deres omverden som et mulighedsfelt for udfoldelse, og de skal styrke deres tro på at kunne være medskabere af deres liv, af samfundet og af vækst”. (Kilde: www.emu.dk)