Undervisningsplan
Varighed: 16-21 lektioner.
Vi anbefaler denne overordnede tidsplan for undervisningen:
Før forløbet
Før du starter med klassen skal du:
1) Sætte dig ind i forløbet ved at læse denne lærervejledning og elevuniverset. Opret en produktion af mockumentarytypen for at se elevuniverset = holdets filmlinje (åbner i nyt vindue)
2) Inddel klassen i filmhold á 4-5 personer (helst 4) og starte en Mockumentary-produktion til hvert hold (medmindre du lader eleverne oprette selv).
Når alle elever er kommet på et filmhold, er I parate til at gå i gang. Du kan fordele funktionerne på de enkelte filmhold nu, eller lade eleverne selv konstituere holdet (sker automatisk under milepælen Sæt hold).
Bemærk, at det er en rigtig god idé fra start at kommunikere/afklare, om filmene skal offentliggøres eller blot vises internt i klassen (se Udgivelse). Læs mere i Tips til læreren på milepælen ”Premiere”.
Forløbets afvikling
Hvert filmhold arbejder med at løse Opgaver knyttet til de forskellige Milepæle på deres produktions filmlinje. Der arbejdes fra venstre mod højre, så alle milepæle i forproduktionen skal være løst, før holdet kan gå i produktion osv. Der er opgavespecifik Lærervejledning under opgaverne på hver milepæl, kaldet "Tips til læreren". Her finder du vigtige opmærksomhedspunkter og gode råd til facilitering og vejledning af eleverne samt tips til undervisningsformen.
I kan i plenum starte med at se ”Sådan arbejder mockumentaryholdet” og filmeksemplerne i "Hvad er mockumentary", som findes på hvert holds startside.
Derefter går eleverne i gang med milepælen ”Ide”.
Som en del af forløbet får eleverne hver sin funktion på filmholdet (fordeles af holdet selv under milepælen Sæt hold, hvis ikke du har fordelt på forhånd). Det er væsentligt for forløbets succes, at eleverne lever sig ind i disse roller og påtager sig ansvaret forbundet med dem, samt at de respekterer hinandens funktioner.
Der er 4-5 elever på hvert filmhold, og de kan med fordel have disse kompetencer:
- Instruktøren - skal være både tjekket og kreativ og kunne arbejde selvstændigt.
- Fotografen - skal være disciplineret, selvstændig og have interesse for billeder.
- Tonemester – skal skabe lydsiden på filmen, dvs. kunne finde musik og finde frem til de andre lyde, der passer til ideen.
- Scenografen - skal have sans for rum, farver og stemninger og være praktisk anlagt.
- Kostumieren - skal have sans for tøjstil, farver og stemninger.
- Skuespiller(ne) - skal ikke være genert, men være parat til at udtrykke følelser fra sin karakter, mens de andre på holdet ser på.
- Klipperen skal absolut ikke have computerskræk, men samtidig er en kreativ/musisk åre er ret vigtig
Skuespillerne kan ofte varetages af nogle af funktionerne bag kameraet. Bemærk, at fotograf og tonemester (hvis der bruges ekstern mikrofon og skal boomes) kun kan være bag kameraet under optagelserne, og derfor ikke kan være skuespillere. Men både scenografen, kostumieren og klipperen vil tit have tid til at tage en rolle som skuespillere, og det giver dem en mere jævn arbejdsmængde gennem forløbet.
God fornøjelse :-)