Mockumentary-forløb
Dette er en generel lærervejledning til forløbet indeholdende læringsmål, forslag til undervisningsplan mm..
Mange af tidens reality- og fiktionsformater ligger inden for mockumentary-genren. Fx serier som den legendariske The Office og de danske Klassen, Fodboldhaderne og Grænser.
Mockumentaryfilm er defineret ved at være en løgn/fiktion, der leger, at den er virkelighed. Det er ren fiktionsfilm, der bruger de dokumentariske konventioner i fremstillingen. Ligesom fake news.
Mockumentary
Betegnelsen er opstået som en sammentrækning af ’to mock’ (der kan betyde både at gøre nar af og at lave en efterligning) og ordet documentary.
I dette forløb skal eleverne i filmhold á 4-5 personer skabe deres egne mockumentaryfilm. De lærer at arbejde kreativt, samarbejde, kommunikere og bruge filmens virkemidler i praksis. Efter forløbet har de selv erfaret og fået en større forståelse for filmmediets mulighed for at manipulere med sandheden.
En dramatiseret hovedscene og evt. en lille scene mere udgør hovedfortællingen i filmen. Eleverne lærer derved at improvisere, planlægge, optage og postproducere en klassisk fiktionsfilmscene. Hovedscenen skal have en æstetik som reality- eller dokumentarprogrammer, så eleverne skal aktivt forholde sig til, hvordan de bruger de filmiske virkemidler til at opnå dette.
Der optages også et interviews med karaktererne fra filmen, som klippes ind i handlingen. Dette kommentarspor kan bruges til at formidle karakterernes tanker og give tilskueren overraskende information. Derved lærer eleverne at lave et godt filmet interview. De skal bl.a. gøre sig overvejelser om location, beskæring, lys og lyd.
I postproduktionen klippes to versioner af hver film, så alle får hands on på den vigtige og sjove redigeringsproces.
Til slut har I en række mockumentaryfilm, som I kan se og sammenligne.
Se detaljer for forløbet i menupunktet Undervisningsplan.
Fag og mål
Mockumentaryforløbet egner sig særligt til dansk 7.-10. klasse.
Eleverne kommer naturligt til at arbejde med de tværgående temaer It og medier samt Innovation og entreprenørskab.
Læs nærmere i menupunktet Mål med forløbet.
Lærerens rolle
Lærerens rolle er at facilitere samarbejdsprocessen på holdene og sikre, at arbejdet skrider frem efter planen.
Filmlinjen.dk lægger op til, at filmholdene er fagligt selvstyrende. Fagligheden får eleverne gennem artikler og en række videoer med professionelle filmfolk og unge, der forklarer og viser, hvordan arbejdet med en funktion skal udføres. Alle opgaver er detaljeret beskrevet, og der er tilknyttet en lang række værktøjer, som er selvinstruerende og skabt i samarbejde med faglærere og professionelle filmfolk. Hvis du har lyst til at opkvalificere din viden om filmproduktion, kan du se videotutorials med proffe filmfolk, der forklarer om optagelse, lyssætning, klipning mm.
Klik gennem slideshowet herunder:
Slide 1: På holdets filmlinje kan du på farvekodningen se, hvor langt holdet er: RØD = intet arbejde gjort, GUL = arbejdet er i gang, GRØN = færdig.
Slide 2: Under "Mine produktioner" får du et overblik over alle holdenes progression med faserne forproduktion, produktion og postproduktion
Slide 3: Opgavespecifik lærervejledning. Under opgaverne for hver milepæl findes der Tips til læreren med vigtige opmærksomhedspunkter og gode råd til facilitering og vejledning af eleverne.