Undervisningsplan
Varighed: 19-32 lektioner. Filmproduktionernes kompleksitet har stor betydning for forløbets varighed.
Antallet af scener, skuespillere, locations og nogle andre faktorer bestemmer kompleksiteten af en filmproduktion.
Det er synd, hvis eleverne slår større brød op, end der er afsat tid til i undervisningsplanen.
Værktøjet ”Scriptdoctoring for lærere” hjælper dig med at bedømme produktionernes kompleksitet. Eleverne får også nogle rammer, som de skal forholde deres idéer til (se milepælen Manuskript og tilhørende Tips til læreren).
Det tager tid at samarbejde om at lave film. Derfor er forløbet 19-32 lektioner.
Hvis du er nødt til at forkorte forløbet lidt, er der disse muligheder at file på:
Et simpelt manuskript er vigtigst. 1-3 scener, som foregår cirka samme sted. Der skal kun medvirke en hovedperson og en skurk. På denne måde holdes forløbet i nærheden af de 19 lektioner-
Forkort forproduktionen. Vi anbefaler at arbejde med alle milepæle (se billede nedenfor), men opgaverne kan reduceres således:
Drop "Teknisk øvelse" og lad alle skrive manuskriptet. Det sparer egentlig ikke tid, men alle er med i manusprocessen.
Lav milepælen "Filmboard" og gå så direkte videre til "Klar til optagelse". Hvis I gør dette, så sørg for at eleverne også taler om praktik og logistik, når de udfylder Filmboardet, da det så vil være deres eneste forberedelse inden optagelse. På denne måde reduceres forløbet med 2-3 lektioner.
Vi anbefaler denne overordnede tidsplan for undervisningen:
Før forløbet
Før du starter med klassen skal du:
1) Sætte dig ind i forløbet ved at læse denne lærervejledning og elevuniverset, som består af holdets Filmlinje. Opret en produktion af gyserfilmtypen for at se elevuniverset på gyserfilm (åbner i nyt vindue).
2) Inddel klassen i filmhold á 4-5 personer og opret en Gyserfilm-produktion til hvert hold (medmindre du lader eleverne oprette selv).
Når alle elever er kommet på et filmhold, er I parate til at gå i gang. Du kan fordele funktionerne på de enkelte filmhold nu, eller lade eleverne selv konstituere holdet (under milepælen Start).
Bemærk, at det er en rigtig god idé fra start at kommunikere/afklare, om filmene skal offentliggøres eller blot vises internt i klassen (se Udgivelse). Læs mere i Tips til læreren på milepælen ”Premiere”.
Forløbets afvikling
Hvert filmhold arbejder med at løse Opgaver knyttet til de forskellige Milepæle på deres produktions filmlinje. Der arbejdes fra venstre mod højre, så alle milepæle i forproduktionen skal være løst, før holdet kan gå i produktion osv.
I kan i plenum starte med at se ”Sådan arbejder kortfilmholdet”, som findes på hvert holds startside.
Derefter går eleverne i gang med milepælen ”Start”.
Som en del af forløbet får eleverne hver sin funktion på filmholdet (fordeles af holdet selv under milepælen Start, hvis ikke du har fordelt på forhånd). Det er væsentligt for forløbets succes, at eleverne lever sig ind i disse roller og påtager sig ansvaret forbundet med dem.
Der er 4-5 elever på hvert filmhold, og de kan med fordel have disse kompetencer:
- Instruktøren - skal være både tjekket og kreativ og kunne arbejde selvstændigt.
- Fotografen - skal være disciplineret, selvstændig og have interesse for billeder.
- Tonemester – skal skabe lydsiden på filmen, dvs. kunne finde musik og finde frem til de andre lyde, der passer til ideen.
- Scenografen - skal have sans for rum, farver og stemninger og være praktisk anlagt.
- Kostumieren - skal have sans for tøjstil, farver og stemninger.
- Skuespiller(ne) - skal ikke være genert, men være parat til at udtrykke følelser fra sin karakter, mens de andre på holdet ser på.
- Klipperen skal absolut ikke have computerskræk, men samtidig er en kreativ/musisk åre er ret vigtig
Skuespillerne kan ofte varetages af nogle af funktionerne bag kameraet. Bemærk, at fotograf og tonemester (hvis der bruges ekstern mikrofon og skal boomes) kun kan være bag kameraet under optagelserne, og derfor ikke kan være skuespillere. Men både scenografen, kostumieren og klipperen vil tit have tid til at tage en rolle som skuespillere, og det giver dem en mere jævn arbejdsmængde gennem forløbet.
Der er opgavespecifik Lærervejledning under opgaverne på hver milepæl. Her finder du vigtige opmærksomhedspunkter og gode råd til facilitering og vejledning af eleverne samt tips til undervisningsformen.
God fornøjelse :-)