Undervisningsplan
Varighed: 14-27 lektioner + hjemmearbejde
Filmproduktionernes kompleksitet har stor betydning for forløbets varighed. Hvis I bruger fortrykte manuskripter og du reducerer i delopgaverne, bliver forløbet kortest muligt.
Antallet af scener, skuespillere, locations og andre faktorer bestemmer kompleksiteten af en filmproduktion.
Det er synd, hvis eleverne slår større brød op, end der er afsat tid til i undervisningsplanen.
Værktøjet ”Scriptdoctoring for lærere” hjælper dig med at bedømme produktionernes kompleksitet. Eleverne får også nogle rammer, som de skal forholde deres idéer til (se milepælen Idé og tilhørende Tips til læreren).
Vi anbefaler denne overordnede tidsplan for undervisningen:
Før forløbet
Før du starter med klassen skal du:
1) Beslutte om eleverne selv skal udvikle ideer eller bruge fortrykte manuskripter. Læs mere om fordele/ulemper ved de to metoder på lærervejledningens forside.
2) Sætte dig ind i forløbet ved at læse denne lærervejledning og elevuniverset, som består af holdets Filmlinje.
3) Inddel klassen i filmhold á 4-5 personer og starte en Kortfilm-produktion til hvert hold (medmindre du lader eleverne oprette selv). Hvis du ønsker at redigere i opgaverne skal du gøre det på den første produktion, du opretter, og derpå oprette kopier af den.
Når alle elever er kommet på et filmhold, er I parate til at gå i gang. Du kan fordele funktionerne på de enkelte filmhold nu, eller lade eleverne selv konstituere holdet (sker automatisk under milepælen Filmboard).
Forløbets afvikling
Hvert filmhold arbejder med at løse OPGAVER knyttet til de forskellige MILEPÆLE på deres produktions filmlinje. Der arbejdes fra venstre mod højre, så alle milepæle i forproduktionen skal være løst, før holdet kan gå i produktion osv.
I kan i plenum starte med at se ”Introduktion til Filmlinjen.dk”, som findes på hvert holds startside.
Derefter går eleverne i gang med milepælen ”Idé”.
Som en del af forløbet får eleverne hver sin funktion på filmholdet (fordeles af holdet selv under milepælen Start, hvis ikke du har fordelt på forhånd). Det er væsentligt for forløbets succes, at eleverne lever sig ind i disse roller og påtager sig ansvaret forbundet med dem.
Der er 4-5 elever på hvert filmhold, og de kan med fordel have disse kompetencer:
- Instruktøren - skal være både tjekket og kreativ og kunne arbejde selvstændigt.
- Fotografen - skal være disciplineret, selvstændig og have interesse for billeder.
- Tonemester – skal skabe lydsiden på filmen, dvs. kunne finde musik og finde frem til de andre lyde, der passer til ideen.
- Scenografen - skal have sans for rum, farver og stemninger og være praktisk anlagt.
- Kostumieren - skal have sans for tøjstil, farver og stemninger.
- Skuespiller(ne) - skal ikke være genert, men være parat til at udtrykke følelser fra sin karakter, mens de andre på holdet ser på.
- Klipperen skal absolut ikke have computerskræk, men samtidig er en kreativ/musisk åre er ret vigtig
Skuespillerne kan ofte varetages af nogle af funktionerne bag kameraet. Bemærk, at fotograf og tonemester (hvis der bruges ekstern mikrofon og skal boomes) kun kan være bag kameraet under optagelserne, og derfor ikke kan være skuespillere. Men både scenografen, kostumieren og klipperen vil tit have tid til at tage en rolle som skuespillere, og det giver dem en mere jævn arbejdsmængde gennem forløbet.
Der er opgavespecifik LÆRERVEJLEDNING under opgaverne på hver milepæl. Her finder du vigtige opmærksomhedspunkter og gode råd til facilitering og vejledning af eleverne samt tips til undervisningsformen.
God fornøjelse :-)