Mål med forløbet
I dette forløb er vægten lagt på, at eleverne selv skal producere en dokumentarfilm om en person/et sted fra deres lokalmiljø. De skal opnå en dyb forståelse for genren og filmmediet ved selv at have hands on på genrens koder/konventioner og de filmiske virkemidler. Ved at arbejde med dem får de et detaljeret indblik i, hvordan dokumentaren – og mange andre nonfiktive audiovisuelle formater – fremstiller virkeligheden i bearbejdet form. De får i deres egen produktion selv afprøvet grænserne for, hvad man kan og ikke må, når virkeligheden er råstoffet. Når de arbejder med de dokumentariske konventioner, forstås de i dybden, og eleverne får førstehåndserfaring med, hvordan de valgte virkemidler kan bruges til at vinkle fremstillingen og hermed påvirke tilskueren.
Formål med Journalistisk dokumentarfilm
Formålet med forløbet er, at elever i små filmhold hver producerer en kort dokumentarfilm. Eleverne får færdigheder til at udtrykke sig via filmsproget og opbygger et ordforråd om filmiske virkemidler, især relateret til dokumentarfilm. De indgår i en kreativ proces, hvor de tager individuelt ansvar og samarbejder om et fælles mål: filmproduktionen. Afslutningsvist forholder eleverne sig kritisk til hinandens film med udgangspunkt i de opbyggede erfaringer og relevant teori.
Faglige mål
I forhold til læreplanen for mediefag C, STX lever forløbet op til:
- Eleverne skal kunne betjene optage- og redigeringsudstyr
- Eleverne skal kunne i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
- Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Eleverne skal kunne arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- Eleverne skal kunne tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- Eleverne skal kunne forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
I forhold til læreplanen for mediefag B, STX lever forløbet op til:
- Eleverne skal kunne anvende optage-og redigeringsudstyrets udtryksmuligheder selvstændigt og nuanceret
- Eleverne skal i grupper kunne planlægge, gennemføre og distribuere medieproduktioner
- Eleverne skal kunne anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
- Eleverne skal kunne anvende mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
- (Eleverne skal kunne skabe medieproduktioner med en genre-og mediemæssig spredning)
- Eleverne skal kunne redegøre for forholdet mellem produktionens form og indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
- Eleverne skal kunne forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.