Journalistisk dokumentar-forløb
Mediefag C+B-niveau
Produktionen kan bruges til eksamen på C- og B-niveau.
Hvert dokumentarhold består af 2-3 elever, som arbejder sammen om de fleste opgaver. Under optagelsen fordeles funktionerne instruktør, fotograf og evt. tonemester.
Dokumentarfilmholdet skal finde noget fra sin omverden, som kan være interessant at lave en film om. Hovedopgaverne efter ideudviklingen er at finde en person, som kan fortælle om emnet i et interview, at skyde nogle fede dækbilleder/stemningsbilleder, finde den rette musik, skrive de rette forklarende tekster og redigere det hele sammen til en interessant film.
Eleverne arbejder på Filmlinjen.dk, der stilladserer produktionsprocessen og samtidig giver læreren overblik over filmholdenes progression.
Undervejs, når det er relevant for produktionen eller evalueringen af den, bliver eleverne også præsenteret for relevant teori om de dokumentariske grundformer (Bill Nichols' seks former) og hvilke konventioner og virkemidler, de benytter sig af.
Se detaljer for forløbet i menupunktet Undervisningsplan.
Læs nærmere om formålet med forløbet og dets forhold til læringsmål i menupunktet Mål med forløbet.
Lærerens rolle
Lærerens rolle er at facilitere samarbejdsprocessen på holdene og sikre, at arbejdet skrider frem efter planen.
Filmlinjen.dk lægger op til, at filmholdene er fagligt selvstyrende. Fagligheden får eleverne gennem artikler og en række videoer med professionelle filmfolk og unge, der forklarer og viser, hvordan arbejdet med en funktion skal udføres. Alle opgaver er detaljeret beskrevet, og der er tilknyttet en lang række værktøjer, som er selvinstruerende og skabt i samarbejde med mediefaglærere og professionelle filmfolk.
Klik gennem de tre slides og læs forklaringen under billederne:
Slide 1: På holdets filmlinje kan du på farvekodningen se, hvor langt holdet er: RØD = intet arbejde gjort, GUL = arbejdet er i gang, GRØN = færdig.
Slide 2: Under "Mine produktioner" får du et overblik over alle holdenes progression med faserne forproduktion, produktion og postproduktion
Slide 3: Opgavespecifik lærervejledning. Under opgaverne for hver milepæl findes der Tips til læreren med vigtige opmærksomhedspunkter og gode råd til facilitering og vejledning af eleverne:
Opgavespecifik lærervejledning og mulighed for at fjerne delopgaver
Under hver milepæl findes der Tips til læreren med vigtige opmærksomhedspunkter og gode råd til facilitering og vejledning af eleverne.
Hvis du selv har oprettet produktionen, har du også mulighed for at fjerne nogle af delopgaverne (når du er logget ind med UNI-login). Dette kan være nyttigt, hvis du vil køre et lidt mindre forløb, fx en pilotproduktion.