Opsummering
Jeg har fulgt seks studerende med et kamera på pilotmodulet i forhold til deres arbejde med den praktiske del, både deres egen filmskabelsesproces og deres didaktiske design (se filmen). Jeg har selv undervist holdet i disse områder.
Jeg har analyseret på deres erfaringer i processen. Undersøgelsen viser:
- at de har valgt modulet ud fra en interesse i film.
- at de generelt har fået blikket op for, at film kan bruges meget bredt i undervisningen.
- at de især ser stort potentiale i praktisk filmproduktion, som både kan bruges som en anderledes måde at bearbejde et fagligt stof på og har et mere alment dannelsespotentiale, fordi eleverne skal forholde sig skabende til et medie.
- at de har fået kompetencer til selv at skabe korte, dokumentariske filmformater.
- at de har fået kompetencer til at rammesætte undervisningsaktiviteter med film.
- at de har intentioner om at bruge deres nye filmdidaktiske kompetencer til at inddrage film mere i undervisningen.
Endvidere har jeg reflekteret over min egen proces med modulet, og hvorledes vi, der står for det, kan komme et skridt videre i udviklingen af det.
Modulet baserer sig på viden fra både det videnskabelige og det kunstneriske domæne. Der har været lidt uskarphed omkring dette, hvilket er medvirkende til, mener jeg, at de studerende til en vis grad har savnet en rød tråd i modulet. Mit bud på at løse dét er lanceringen af en ny model, Den filmdidaktiske cirkel, som er en helhedsorienteret filmdidaktik, som tager hensyn til, at både reception og produktion af film rummer såvel en præ-refleksiv som en refleksiv fase.
LÆS KDUV-ESSAY