Vælg din visuelle stil

Hvordan skal min film se ud?

Det er et vigtigt spørgsmål, som alle der laver film skal stille sig selv inden de går i gang med optagelserne. Og jo tidligere i processen man finder ud af det, jo bedre kan man tilpasse scenografi, tøj, rekvisitter og alt det andet man ser i billedet. Desværre findes der ikke noget enkelt svar på dette spørgsmål. Dog er der nogle gode råd til at finde den helt rigtige stil, som passer til din historie.

 

Kamera håndholdt eller på stativ?

Det første du skal gøre, er at finde ud af hvad din film handler om, og hvilken genre filmen er. Hvis din film lever af høj intensitet i skuespil, og hvis der er meget fysik involveret, en film om en bokser for eksempel, så kan man med fordel anvende håndhold kamera. Hvis det mere er et stille drama, som lever af de indre værdier snarere end de fysiske rammer, så er et mere stillestående kamera på stativ en fordel.

Eksempel på håndholdt: Warrior (2011, instruktør Gavin O'Connor): 

 

Beskæring (billedstørrelse)

De forskellige genrer har forskellige konventioner med hensyn til billedbeskæring. En komedie for eksempel optages tit i halvtotaler og totaler, fordi det ofte er nødvendigt at se store dele eller hele kroppen. En mand der glider på en bananskrald er ikke sjovt i et nærbillede, for eksempel. I en actionfilm er der til gengæld mange nærbilleder, som man kan klippe hurtigere op mod hinanden, og som giver en mere intens oplevelse til publikummet.

Hvordan forholder det sig - overordnet set - med beskæringerne i jeres film? Mange nærbilleder, halvtotaler eller totaler?

 

Lys

På samme måde bestemmer genren også lyssætningen i en film. Hvis du er i gang med en gyserfilm, så skal du bruge mange skygger, som gør billedet mere uhyggeligt.

TIP

TIP: For at opnå en mørk og uhyggeligt stemning, skal du filme i modlys, så at skyggerne vender MOD kameraet. Hvis du derimod vil filme en komedie, så skal du bruge lys mere fra kamera SIDEN, for at undgå for mange skygger.

Husk at skuespillernes kostumer skal passe sammen med den lyssætning du bruger. Det nytter ikke at have hvidt tøj på i en mørk scene. Men skygger kan også skabe dramatiske billeder og bruges til at ”gemme” noget.

Eksempel på lys/skygger: Blade Runner (1982, Ridley Scott) 

 

Farver

Farver kan også have en stor indflydelse på udtrykket i en film eller en enkelt scene. Hvis du for eksempel er i gang med en hyggelig og varm scene, så skal du også bruge varme farver i production design, kostumer og lys. Derimod kan et køligt udtryk (blåligt lys) bidrage til uhygge. Husk her at sørge for at alt man ser i billedet skal passe sammen.

 

Hold stilen!

Ligegyldig hvilken stil du vælger, så er det allervigtigste at holde stilen hele vejen igennem, ellers forvirrer du publikummet. Dog kan man i en enkelt scene bryde stilen, for at understrege et vigtigt øjeblik i historien, men det skal gøres med omtanke. For eksempel kan man i et meget stille drama godt gribe til et håndhold kamera i en enkelt scene, hvis der pludseligt er en slåskamp.

TIP

TIP: At bryde stilen kan være et udmærket værktøj til at gøre publikummet opmærksom på noget. I ”The Aviator” for eksempel bliver farven rød ikke brugt i starten af filmen. Men da den kvindelige hovedperson ses for første gang efter ca. 30 minutter, så har hun en rød kjole på. Og det lægger vi mærke til.

Stilen i en film skal passe til historien og den genre, man har valgt. Dog har stil også med smag at gøre, og det er vigtigt at udvikle en stil, som man selv godt kan lide, ellers bliver det svært at gennemføre stilen.