Hit med historien

Udgangspunktet for en god film er den gode historie!

Nedenfor er en samling aktiviteter, som kan inspirere jer til at komme med spændende idéer til historier. I behøver ikke at prøve dem alle, men brug nogle af dem til at komme i gang med ideudviklingen.
Brug ikke for kort tid på denne proces – en dårligt udviklet ide, giver med sikkerhed en dårligere film. Brug gerne 3-6 lektioner á 45 min. på ideudviklingen, hvis I har mulighed for det.


Forslag til arbejdsform

  1. Alle deltagere på holdet arbejder selvstændigt med en eller flere af aktiviteterne. Man vælger selv aktiviteten.
  2. Efter hver aktivitet pitcher deltagerne deres idé til resten af gruppen – brug evt. Pitchboardet. 
  3. Holdet udvælger nu 3-4 af idéerne, som de i grupper videreudvikler til historier. Brug også her pitchboardet.
  4. Hver idé skal ende med at blive en synopsis på max. 1 A4-side (se eksemplet).
  5. Blandt de færdige synopser vælges den idé, som holdet skal filmatisere.

 

Aktivitet 1: HELT OG SKURK

Når gode ideer skal udklækkes, gælder det ofte om at få fat på et andet bevidsthedslag. Rul gardinerne for, sæt et stykke (instrumental) musik på med fuld skrue på lyden - det kan være med til at sætte fantasien i sving. Hvis ikke det kan lade sig gøre, har du måske mulighed for at høre musik med høretelefoner.

I løbet af musiknummeret skal du lave en lyntegning af en person. Yderligere to min. kan evt. gives til at tilføje persondata som køn, alder, interesser osv.

På denne måde findes hurtige skitser til karakterer. Gentag processen eller byt tegning med en anden. Ofte kommer der små fortællinger ud af at sammensætte karaktererne parvis som hhv. helten og skurken. Hvad vil de opnå? Hvilken handling giver det?

 

Aktivitet 2: POSTKORTET

Du skal skrive en historie på et postkort eller en halv A4-side. Sæt en tidsgrænse på 15 minutter.

Historien kunne tage udgangspunkt i noget,

  • som du selv har oplevet
  • som du har fået fortalt

...eller være

  • en, som du kunne have lyst til at fortælle, fordi den er vildt god, for mærkelig, virkelig sjov, uhyggelig eller noget helt andet.

 

Aktivitet 3: BRIKKER TIL EN HISTORIE

Print dokumentet til aktiviteten fra boksen, klip brikkerne ud og læg dem med teksten ned ad i bunkerne A-G. I må gerne udskifte brikkerne med nogle, I selv har lavet, inden for hver kategori.

Hver person trækker ét A, B, C, D, E og F-kort. Find på en hsitorie ud fra dine brikker

Når I har fundet på jeres historie, trækker I ét G-kort og gør historien færdig.

 

Aktivitet 4: FRA VÆKKEUR TIL SKOLEKLOKKE

Hver deltager skriver sin selvoplevede eller opdigtede historie om starten på en ganske almindelig dag, der blev helt anderledes end forventet. Gruppen udvælger en af historierne, som strammes op efter skemaet herunder.

I kan også stramme en hvilken som helst anden historie op – fx. dem I finder på i en af de andre aktiviteter.

14 Stram Historien Op