Fire instruktionsværktøjer

Værktøj nr. 1: Skuespillernes handlinger

Prøv at lave en arrangementsprøve for hvordan scenen skal se ud.

Ud fra dine egne planer, skal du bestemme og vejlede skuespillerne i, hvor de skal sidde eller stå, når de siger deres replikker.

Er der en skuespiller, der kommer gående ind ad en dør?

Hvad laver skuespillerne mens de spiller scenen? Sidder de bare og er inaktive, eller vil du hellere have, at de bevæger sig meget, og dermed udnytter rummet bedre, mens de spiller scenen?

TIP

TIP: Husk at det er instruktøren, der sætter reglerne for hvordan en scene skal afvikles. Skuespillerne og fotografen har måske nogle ideer, som det kan være godt at lytte til, men det er i sidste ende instruktøren, som fortæller hvordan det skal gøres.

 

Værktøj nr. 2: Vend handlingerne om

Nu skal du lave om på arrangementet. De skuespillere der før sad ned, skal nu stå op og spille scenen og omvendt.

Hvad giver det af ændringer? Bliver spillerne forvirrede, eller bliver de nu bedre til at spille teksten?

TIP

TIP: Husk at rose skuespillerne for deres indsats. Lad dem vide, at du er på deres side ved at sige tak flere gange.

  

Værktøj nr. 3: Hvor meget følelse skal der på?

Prøv at arbejde med at få flere følelser frem hos skuespillerne.

Du skal bede dem om, at spille scenen igen, denne gang med mindst 50% mere energi.

Hvad sker der med scenen, hvis en følsom replik siges ekstra følsomt, eller et skænderi spilles meget mere energisk og højt råbende? 

TIP

TIP: Nogle gange er det lettere og bedre at tage noget energi ud af en scene, end det er at sætte mere energi ind i scenen. Prøv at lade skuespillerne spille med 50% mindre energi.

 

Værktøj nr. 4: Tempo og pauser

Prøv at bede skuespillerne om at sige deres replikker hurtigt efter hinanden.

Prøv at se hvad der sker med scenen, hvis alle små og store pauser, tages ud imellem spillernes replikker. 

TIP

TIP: Prøv det omvendte. Lad skuespillerne holde ekstra lange pauser mellem (nogle af) replikkerne. Hvad sker der så?