Aksereglen

Start med videoen herover. Læs så artiklen nedenfor.

Når man optager en scene, er det vigtigt at publikum kan orientere sig på det rumlige plan. Her kommer akse-reglen (også kaldet 180°-reglen eller handlingslinjen) os til hjælp.
Hvis vi som eksempel har en scene med to personer, der kigger på hinanden, skal du forestille dig en linje, der skærer gennem dem begge (se billedet ovenfor). Hvis alle indstillinger i scenen ligger på den samme side af linjen, vil den rumlige logik være i orden, da Person A altid kigger mod højre, og Person B altid kigger mod venstre i alle indstillinger.

Akse Reglen

Hvis aksen derimod overskrides med et kamera, ryger den rumlige logik, og i det ene billede vil person A kigge mod højre, mens Person A i det andet billede nu pludselig også kigger mod højre. Publikum bliver forvirret, og med mindre det er meningen, er det ikke hensigtsmæssigt.

Et godt eksempel er en fodboldkamp. Her står alle kameraer på den samme side af banen. På den måde løber det ene hold altid mod højre i billedet, når de skal score mål. Flyttede man et af kameraerne over på den anden side, ville de i det billede løbe mod venstre i billedet, og forvirringen ville være total.

En anden fordel ved akse-reglen er, at baggrunden hele tiden er den samme, hvilket også er med til, at publikum nemmere kan orientere sig i rummet
Akse-reglen gælder selvfølgelig også, hvis der er tale om en person og et punkt – f.eks. en scene med en person, der betragter sin bil. Her går linjen mellem personen og bilen.