• 100%-lyd
    100%-lyd er den reallyd, man optager samtidig med billedet, dvs. dialog og den naturlige lyd som omgiver dialogen. Anden lyd kan fx. være musik eller effekter, som kan findes på internettet.

  • Afmelding
    Reklamens afmelding består af en eller flere af disse komponenter: 1) Flot produktbillede, 2) voice over der siger reklamens slogan, 3) logografik, og 4) grafik med tekst, fx. slogan

  • Anslag
    Anslag er filmens start – en appetitvækker og smagsprøve på hele filmen.

  • Arrangement
    Arrangement er en plan for, hvordan skuespillerne skal bevæge sig og sige deres replikker, og for hvordan billede, lys og lyd skal være.

  • Arrangementsprøve
    Arrangementsprøve er en prøve, hvor man lægger en plan for, hvordan skuespillerne skal bevæge sig og sige deres replikker. Prøven foregår der, hvor scenen skal optages, dvs. på settet.

  • Atmosfærelyd
    Atmosfærelyd/stemningslyd er "baggrundslyd", der er med til at skabe et indtryk af et rum eller et miljø, f.eks. stue, bibliotek, skolegård, by, land osv.

  • Audiometer
    Audiometer måler lydniveauer, og er et redskab til at justere lyden, så den er høj nok, men ikke overstyrer.

  • Backup
    Backup er en sikkerhedskopi af en fil på computeren, som bruges hvis man skulle miste den originale fil.

  • Bag om-fotograf
    Bag om-fotografen fotograferer filmen bag om hovedfilmen – både de planlagte optagelser og de uventede, fede situationer.

  • Bag om-instruktør
    Bag om-instruktøren tilrettelægger filmen bag om hovedfilmen. Udfører interviews og er med under klipningen.

  • Bag om-klipper
    Bag om-klipperen redigerer filmen bag om hovedfilmen i samarbejde med bag om-instruktøren.

  • Bag om-tonemester
    Bag om-tonemesteren laver lydsiden på filmen bag om hovedfilmen og finder/laver musik til filmen.

  • Baggrund
    Baggrund Et billede har tre dybdeniveauer – forgrund, mellemgrund og baggrund. Baggrund er længst væk fra tilskueren/bagerst i billedet.

  • Belyser
    Belyser er den, der sætter lys på optagelserne, så den helt rigtige stemning og stil rammes.

  • Bevægelseskvalitet
    Den samme bevægelse kan varieres på utallige måder ved, at man ændrer den måde, den udføres på. For eksempel kan man man løfte højre arm skarpt, langsomt, sløvt eller energisk og på den måde skabe meget forskellige udtryk i dansen.

  • Bevægelsesmateriale
    Når man skaber dans, skal man lave en masse forskellige bevægelser. Nogle ender med at blive en del af den færdige koreografi, nogle laves om undervejs, og andre kassereres.

  • Billedbeskæring/billedudsnit
    Billedbeskæring/billedudsnit er det udsnit af billedet, som tilskueren kommer til at se. De mest normale er nær, halvttotal og total. Men der findes også ultranær, halvnær og supertotaler.

  • Billedbombardement
    Scenografen kan i samarbejde med f.eks. rekvisitøren samle en masse billeder, lyd og filmklip i et power point show, der indfanger filmens stil og udtryk. Ved et bombardement af billeder kan resten af filmholdet – og især production design gruppen – finde ind i den stil, de skal arbejde med i filmen.

  • Biperson(er)/bikarakter(er)/birolle(r)
    Biperson(er)/bikarakter(er)/birolle(r) er en stor eller lille rolle, der giver modspil til de større roller – med eller uden replikker.

  • Blænde
    Blænde er en skærm med et rundt hul som begrænser det lys, der trænger ind i et film- eller videokamera. Blændeåbningen på et kamera justerer lysstyrken og dermed billedets dybdeskarphed.

  • Boomstang
    Boomstang er en forlængerarm til en mikrofon.

  • Briefing
    en kort orientering

  • Budget
    Budget er en beregning af hvor mange penge, der skal bruges på en filmproduktion. Budgettet opdeles i forproduktion, produktion (optagelse) og postproduktion.

  • Caster
    Caster er den, der kommer med forslag til rollebesætning og gennemfører castingen (sammen med instruktøren).

  • Casting
    Casting er udvælgelse af skuespillere til rollerne. Casteren udvælger skuespillere.

  • Cleansound
    Cleansound er den "tomme" lyd af optagestedet. Altså uden dialog eller anden lyd.

  • Colorgrading
    Colorgrading er justering af lyset og farverne i filmens klip – farvetoner rettes til og stemning skabes med lys, f.eks. en mørk farvetone til gyserstemning.

  • Copyright
    Copyright betyder at have retten til at gengive eller tillade gengivelse af et kunstnerisk værk.

  • Creditliste
    =Credits. Creditliste er et andet ord for rulletekster. Her står alle, der har været med til at lave filmen, både hold og medvirkende. Hvis nogen har hjulpet jer, kan I skrive tak til dem her.

  • Dagsplan
    Dagsplaner er planer over de enkelte dages optagelser (herunder indstillinger), mødetider for filmhold og skuespillere, adresse for location eller studie, tidspunkt for frokostpause, forventet afslutningstidspunkt for dagen osv. Dagsplanerne laves af produktionslederen.

  • Deadline
    Deadline er et tidspunkt for hvornår noget skal være færdigt. På en filmproduktion er man meget afhængig af hinandens arbejde. Hvis ikke man får afleveret sin opgave til tiden, kan andre blive forsinket i deres arbejde.

  • Delopgaver
    Delopgaver er de opgaver, du krydser af.

  • DFI-bogen
    DFI-bogen er en bog med navne og tlf.nr. på alle, der arbejder inden for film. Udgives af Det Danske Filminstitut og findes også på www.dfi.dk

  • Dialog
    Dialog er det, karaktererne siger i filmen.

  • Dialogliste
    Dialogliste er en liste over dialogen i den sammenklippede film oversat til en fremmedsprog. Den bruges til festivaler hvor den sendes med den dansksprogede version, hvis ikke der er en undertekstet version.

  • Dilemma
    Et valg mellem to uforenelige goder/ting.

  • Dolly
    En dolly er en slags vogn til kameraet, der gør det muligt at lave glidende kamerabevægelser.

  • Dresse
    Dresse en location betyder at ændre en location med maling, stof, rekvisitter m.m.

  • Duet
    I en duet danser to personer sammen.

  • Dækbilleder
    Dækbilleder = stemningsbilleder er indklipsbilleder der skjuler spring i tid. De bruges tit i interview, hvor den interviewedes stemme høres fortælle, imens billeder f.eks. viser den interviewede i en anden situation.

  • Effektlyde
    Effektlyde er lyde af kortere varighed, der forstærker udtrykket, f.eks. lyd af skud, eksplosion, blæst, voldsom regn osv.

  • Ekstern disk
    En selvstændig harddisk som kobles på computeren via et kabel.

  • Ekstra lydoptagelser
    Ekstra lydoptagelser er de lyde, der bør optages, når man alligevel er på settet f.eks. dyr, døre, trin, atmosfære osv. Så slipper du for at lave foleys (se opslag) senere.

  • Farveholdning
    Farveholdning Med farver kan man skabe stemninger i filmen. De(n) valgte farve(r) bestemmer filmens stil. Ved colorgrading (se colorgrading) kan man justere filmens farveforhold.

  • Fast motion
    Fast motion er det modsatte af slow motion, dvs. billed- og lydsiden afspilles hurtigere end normalt.

  • Festivalmateriale
    Hvis man gerne vil have sin film vist på forskellige filmfestivaler, skal man sørge for at samle noget billed- og tekstmateriale om filmen og sende det til pågældende festival sammen med en dvd med filmen. Hvis der er tale om en filmfestival i udlandet, skal man sørge for at tekste sin film – som regel på engelsk.

  • Filler
    Fillermateriale er et eller flere klip, der lægges ind i filmen, hvis der er brug for en pause, før man går videre til næste scene.

  • Film
    Film er en samling billeder, der bliver vist så hurtigt at det skaber en illusion af bevægelse. Ofte er billederne kombineret med lyd og er, skønt ikke meget ældre end et århundrede år, en central kunstform i nutidens samfund. Med et umiddelbart forståeligt billedsprog kan film opleves af stort set alle mennesker, og de kan underholde og oplyse publikum. Film skabes overalt på kloden og kan derfor hjælpe mennesker med at lære om og forstå andre kulturer end deres egen. Samtidig er film forretning, og markedsmekanismer spiller til tider ind på en films muligheder og skæbne.

  • Filmens udtryk
    Filmens udtryk er den kunstneriske stil/måde filmens handling fortælles i billeder og lyd – scenografi, farver, musik, kamerabevægelser (f.eks. håndholdt) osv.

  • Filmens vinkel
    Vinkling vil sige, at en historie ses i et bestemt perspektiv. Noget udvælges til at være det vigtigste i filmen = vinkel. Resten af historien ses i forhold til den valgte vinkel.

  • Filmlinje
    En tidslinje delt ind i filmproduktionens hovedfaser PRÆPRODUKTION (før optagelse), PRODUKTION (optagelser) og POSTPRODUKTION (redigering mv.). Der findes to typer filmlinjer: Funktioners arbejdslinjer med alle de opgaver, funktionen skal udføre; og den Fælles filmlinje med holdets samlede opgaver (dvs. summen af alle de arbejdslinjer, der er på holdet).

  • Filter
    Filter er et materiale til at sætte foran lamper for at justere lysets farve eller styrke.

  • Final draft
    Final draft er den endelige udgave af manuskriptet.

  • Finalizing
    Finalizing er at lægge sidste hånd på filmen i klippeprocessen f.eks. ved colorgrading (se colorgrading), tilføjelse af grafik (se grafik) m.m.

  • Foley/geräusch
    Foley/geräusch er lyd, der skabes til filmen for at erstatte eller understrege filmens lyd.

  • Forgrund
    Et billede har tre dybdeniveauer – forgrund, mellemgrund og baggrund. Forgrund er det, der er tættest på tilskueren/forrest i billedet.

  • Forhåndsinterview
    = researchinterview. Et interview med jeres medvirkende, der har til formål at give jer mere viden om det valgte emne.

  • Forproduktion
    Forproduktion er perioden, inden en film optages. Under forproduktionen tilrettelægges hele filmens færdiggørelse. Optageperioden forberedes, filmhold findes, skuespillere og location bestemmes, det nødvendige udstyr bestilles, produktionsplanen færdiggøres osv. I forproduktionen forberedes også perioden efter optagelsen (klipning, lydefterarbejde og distribution).

  • Fotograf
    Fotograf er filmholdets tekniske leder og har ansvaret for kvaliteten af filmens billeder.

  • Fotografassistent
    Fotografassistenten hjælper fotografen og styrer klaptræet.

  • Fotostoryboard
    Et storyboard er en oversigt over de billeder, der skal optages til filmen. Oftest er det tegnet, men et fotostoryboard består af fotografier, der viser, hvordan billedet skal se ud, når I går på optagelse.

  • Frame
    Frame er det engelske ord for "ramme". Når det drejer sig om film, er frame det enkelte billede på en filmstrimmel eller i en video. Der er 25 frames pr. sekund. Forkortes ofte som 'fps'.

  • Frøperspektiv
    Frøperspektiv viser motiver nedefra.

  • Fugleperspektiv
    Fugleperspektiv viser en person eller situation ovenfra.

  • Gennemklip
    Et gennemklip er klippene samlet som en histore. Den første gennemklipning af filmen er en grov gennemklipning, hvor klipperen kun arbejder med rækkefølgen af scenerne. Her fokuseres der ikke på detaljen. De næste gennemklipninger bliver mere og mere detaljerede med lækre overgange, musik, grafik osv.

  • Genre
    Genre betyder slags eller art. Når man siger, at en film tilhører en bestemt genre, siger man noget om, hvilken type film det er f.eks. actionfilm, komedie, fantasy, katastrofefilm, gyser, ungdomsfilm osv.

  • Grafik
    Grafik arbejder klipperen med, når han/hun tilføjer f.eks. filmens titel, persontitler, sceneoverskrifter, rulletekster. I PR-gruppen arbejder grafikeren med at lave filmplakat, cover til DVD og evt. indbydelse til filmpremieren.

  • Grafiker
    Grafikeren er en del af PR-gruppen og står for at lave plakaten og dvd-coveret til filmen samt evt. en flot invitation til premieren.

  • Gulvplan
    Gulvplan er en tegning over, hvor genstande i scenen er placeret. Den laves af scenografen. Instruktøren markerer, hvilke handlinger, skuespillerne foretager sig, og fotografen indtegner hvor kameraet skal stå. Gulvplanens funktion er at hjælpe med til at forklare, hvor kameraet står mest hensigtsmæssigt og afgøre, hvor meget af settet, der er nødvendigt at vise for at optage scenen.

  • Halvnær
    Halvnær viser personerne beskåret lige over hovedet og ved brystet.

  • Halvtotal
    Halvtotal viser personer beskåret lige over hovedet og på taljen.

  • Handlingsakse
    Den usynlige linje mellem to skuespillere. For at undgå overspring skal kameraet befinde sig på den samme side af linjen mellem skuespillerne, når der optages.

  • HMI-lampe
    HMI-lampe skaber kunstigt lys, f.eks. dagslys.

  • Hovedkarakter(er)/hovedperson(er)/hovedrolle(r)
    Hovedkarakter(er)/hovedperson(er)/hovedrolle(r) er den/dem vi oplever historien sammen med. Hovedkarakteren skal udvikle sig – er ikke perfekt og har noget at lære. Hovedkarakteren er tydelig og klar. Uanset hvilke fysiske og psykologiske træk og social baggrund hovedkarakteren udstyres med, er vi interesserede i, hvordan hovedkarakteren træder i karakter gennem sine handlinger. Vi er interesseret i en, der handler, og ikke i en, der giver op.

  • Hovedscene
    Hovedscene er den scene, der er afgørende for filmens handling, f.eks. et opgør mellem helten og skurken, hvilket får betydning for resten af filmen.

  • Hvidbalance
    Hvidbalance bestemmer kameraets ”opfattelse” af hvid – husk at lave hvidbalance på hver ny location, så optagelserne på forskellige locations får samme nuancer.

  • Håndholdt kamera
    Håndholdt kamera giver et rystet billede, der giver tilskueren indtryk af, at det er realistisk og foregår her og nu. Bruges i dogmefilmene (f.eks. ”Festen” og ”Elsker dig for evigt”) og ofte i dokumentarfilm.

  • Improvisation
    Improvisation er skuespil som ikke er planlagt – udtrykket bliver på den måde spontant og impulsivt under udførelsen.

  • Indspilningsleder
    Indspilningslederen leder arbejdsgangen under optagelserne og sørger for, at tidsplanen overholdes, og at alle er på rette plads til rette tid.

  • Indstilling
    = kameravinkel. En indstilling er filmens mindste del – på videokameraet er det fra fotografen starter kameraet til han/hun slukker det.

  • Indstillingsliste
    Indstillingsliste er en liste over de indstillinger, der skal optages til hver scene.

  • Instruktionsgruppen
    Instruktionsgruppen består af instruktøren, der instruerer filmen, instruktørassistent som assisterer instruktøren, casteren der finder skuespillere, og scripteren der har overblik over, hvordan de enkelte optagelser er gået og sørger for at bevare kontinuitet (se kontonuitet).

  • Instruktør
    Instruktøren har det overordnede kreative ansvar for filmen og instruerer skuespillerne. Er med til klipningen for at videreføre sin vision.

  • Instruktørassistent
    Instruktørassistenten er instruktørens hjælper.

  • Interviewguide
    Interviewguide betyder her en oversigt over hovedspørgsmål til udvalgte personer på hovedfilmens filmhold. Spørgsmålene er med til at skabe indhold til Bag om-filmen.

  • Isolation
    Nær en danser bevæger en enkelt kropsdel, mens resten af kroppen står stille, kaldes det for en isoleret bevægelse.

  • Kamerabevægelser
    Kamerabevægelser kan bruges til at følge et bevægeligt motiv eller ændre beskæring i løbet af indstillingen, hvilket kan være med til at udpege noget særligt vigtigt i billedet. En kamerabevægelse kan være en panorering, tilt, zoom eller køretur.

  • Kameraposition
    Der hvor kameraet er placeret i forhold til det vigtigste i billedet.

  • Karakter(er)
    Karakter(er) er en opdigtet person(er) med en eller flere særlige egenskaber, f.eks. en pilot med højdeskræk, en gal videnskabsmand, en politibetjent der stjæler osv. Karakterer er drevet af ønsker og behov og kendes på deres motiver og handlinger.

  • Karakterbibel/karakterark
    Karakterbibel/karakterark er en oversigt til at lave et katalog over alle karaktererne i filmen. Oversigten skal bruges som en tjekliste, så karaktererne er nøje beskrevet, f.eks. køn, alder, udseende, fysiske problemer såsom handicaps osv.

  • Klaptræ
    Klaptræ er en tavle, der oplyser om filmens titel, datoen for optagelsen, scenenummer, optagenummer og navnene på filmens instruktør og fotograf. Når der klappes med klaptræet i begyndelsen af en optagelse, markeres et punkt, hvor billede og lyd er synkront.

  • Klipper
    Klipper er den, der er ansvarlig for processen i postproduktionen, hvor man udvælger, sammensætter og arrangerer de indstillinger, der indgår i den færdige film. En del af klippeprocessen er også at efterbearbejde lyden og lyset.

  • Klipper af fraklip
    Klipperen af fraklip finder og sammensætter de gode fraklip fra optagelserne.

  • Klippestil
    Klippestil kan f.eks. være at klippe filmen til rytmen i et musikstykke, eller kontinuitetsklippe med ”naturlige” usynlige overgange imellem klippene.

  • Konflikt
    Konflikt er når karakteren (hovedkarakteren) ikke får/opnår det, han/hun vil.

  • Kontinuitet
    Kontinuitet opnås ved, at scripteren holder øje med om skuespillerne står det rigtige sted, når en ny optagelse skal laves, at de har det rigtige tøj på, og at rekvisitterne er de rigtige steder.

  • Koreograf
    Koreograf samle hele holdet om at lave en film, der ikke stikker i en masse forskellige retninger. En god dansefilm er altid resultatet af en gruppe menneskers hårde arbejde, men det er koreografen, der skal have det samlede kunstneriske overblik og styre projektet i mål.

  • Koreografi
    Koreografi er kunsten at sætte dansernes bevægelser sammen i tid og rum.

  • Kostumier
    Kostumieren finder og holder styr på kostumer. Hjælper skuespillere med påklædningen.

  • Køretur
    Køretur er en indstilling, hvor man flytter kameraet i en kørende bevægelse under optagelsen ved hjælp af f.eks. en vogn.

  • Lancering
    Lancering er en præsentation af et nyt produkt eller film.

  • Lanceringsplan
    En lanceringsplan er en plan over, hvordan en film eller et produkt skal præsenteres.

  • Loade
    At køre optagelserne ind på computeren gennem klippeprogrammet.

  • Location
    Location er det sted, hvor filmen optages.

  • Locationbesøg
    Besøg på et sted, hvor optagelserne muligvis kan laves, f.eks. en skolegård, et teenageværelse osv.

  • Locationmanager
    Locationmanageren finder steder, hvor der kan optages, og har kontakten til de personer, der f.eks. udlåner deres hus til optagelse af en film.

  • Locationresearch
    Locationresearch er at undersøge/besøge forskellige locations for til sidst at beslutte sig for hvilke(n), der skal bruges.

  • Lyddesign
    Lyddesign er den samlede lyd, der medvirker til at fortælle en bestemt films historie. Lyden udvælges til at passe til filmens genre f.eks. gyserfilm, til filmens univers og til at skabe stemninger.

  • Lydeffekter (effektlyd)
    Lydeffekter er lyd af kortere varighed der forstærker udtrykket f.eks. lyd af skud, eksplosion, blæst, voldsom regn osv.

  • Lydefterarbejde
    Lydefterarbejde er arbejdet med lydsiden efter endt optagelse og klipning. I denne proces tilføjes musik, lydeffekter og atmosfærelyd. Man mixer også lydsporene, så niveauerne passer sammen.

  • Lydforhold
    Hvordan er kvaliteten af lyden, der hvor I skal optage? Er der grundstøj fra maskiner eller lignende, som vil ødelægge den lyd, I optager? Eller er lydforholdene gode?

  • Lydmix
    Lydmix hvor de forskellige lyde balanceres med hinanden og styres indbyrdes i styrke og klang.

  • Lysforhold
    Hvordan er kvaliteten af lyset, der hvor I skal optage? Er der for lidt lys, så man ikke vil kunne se jeres optagelser? Eller er lysforholdene gode?

  • Lysplan
    Lysplan er en liste over hvilken lyssætning, der skal bruges til de enkelte indstillinger.

  • Lyssætning
    Lyssætning er opstilling af lamper og måden, lyset arrangeres på ved en optagelse.

  • Manusbreakdown
    Manusbreakdown er en opdeling af manuskriptet, hvor man scene for scene beskriver i detaljer, hvordan man vil løse sit område af filmen. Fx beskriver tonemesteren lydsiden (musik, lydeffekter mm.), mens rekvisitøren laver en liste over alle scenens rekvisitter.

  • Manuskript/manus/script
    Manuskript/manus er filmens historie fortalt med replikker og regibemærkninger (se regibemærkninger).

  • Manuskriptforfatter
    Skriver filmens manuskript, gerne i en lille gruppe eller sammen med instruktøren.

  • Mellemgrund
    Et billede har tre dybdeniveauer – forgrund, mellemgrund og baggrund. Handling i billedets mellemgrund sker mellem forgrund og baggrund.

  • Microport
    Microport er en lille mikrofon med sender, der bæres af skuespilleren.

  • Montage
    Montage er synlig klipning, hvor vi lægger mærke til og tænker over klipningen.

  • Moodboard
    Et moodboard viser filmens eller en scenes stemning v.h.a. billeder, farver m.m. Det kan laves på computer eller ved at klippe-klistre i hånden.

  • Musik
    Musik kan skabe stemning. Undersøg reglerne for copyright (se copyright), inden du bruger musikstykker og musiknumre, som andre har lavet.

  • Målgruppe
    Målgruppe til en film er det publikum, som man særligt gerne vil have, skal se filmen. Der er forskel på en uhyggelig film for små børn samt deres forældre og en gyser for teenagere.

  • Narrativ
    En historie med et sammenhængende handlings-/hændelsesforløb. De fleste film har stor vægt på det narrative. Men nogle filmtyper, fx dansefilm, vægter andre kvaliteter højere, fx æstetikken i billederne.

  • Normalperspektiv
    Normalperspektiv er, når kameraet placeres på samme niveau som motivet.

  • Nærbilleder
    Nærbillede viser kun personens hoved. Der kan endda være skåret lidt af hårtoppen og hagen.

  • Ordsky
    En ordsky viser de vigtigste ord i en tekst, så de er større end de mindre vigtige ord.

  • Organisatorisk overblik
    Organisatorisk overblik er vigtigt i forhold til filmproduktion. Her skal produktionslederen have overblik over, hvordan filmholdets funktioner hver især arbejder og samarbejder i filmproduktionens tre faser: forproduktion, produktion og postproduktion.

  • Output
    At få filmen ud af klippeprogrammet. Se værktøjet ”Output-guide” for hjælp.

  • Overgang
    Et klip med en effekt. Den mest brugte overgang er en 'dissolve', hvor de to billeder opløser sig i hinanden for at slutte med det nye klip.

  • Overlap
    I redigeringsprogrammet kan to videospor eller lydspor overlappe hinanden. Det kan være bevidst for at skabe en særlig effekt eller en fejl.

  • Overtræksvindhætte
    Overtræksvindhætte af pels eller formskum trækkes over mikrofonen, så mikrofonen beskyttes mod vindstøj.

  • Pack shot
    Pack shottet er et billede af produktet - ofte til sidst - i reklamefilm. Det er opsat og poleret så godt som muligt, så produktet ser indbydende og lækkert ud.

  • Pan/panorering
    Pan/panorering er en sidelæns kamerabevægelse.

  • Patinering (af tøj)
    Patinering betyder at få noget til at se brugt ud f.eks. tøj, der skal virke beskidt, have blod eller opkast på.

  • Pay off
    Pay off er, hvordan vi inde i filmen tolker det, vi ser og hører på baggrund af en information (set up), som vi fik tidligere i filmen.

  • Per Wennick
    Er en prisbelønnet dansk journalist og dokumentarfilminstruktør.

  • Perspektiv
    Perspektiv er et andet ord for synsvinkel eller kameraposition. Kameraet har tre standardpositioner: normal, fugl og frø (se opslag).

  • Pitch
    Pitch er en kort mundtlig og fængende fremstilling af filmens handlingsforløb/tekst på få linjer, der beskriver hele historien i filmen.

  • Pitchboard
    Pitchboardet bruges til idéudvikling til pitchen. Her gennemgår man: arbejdstitel, oneliner, filmens miljø/hovedlocation, hovedkarakter (HK) og dennes mål, hovedmodstander og dennes mål, HK udvikling, vigtigste scene, genre/reference, hvorfor skal publikum se denne film?

  • Plot
    Plot er fortællingens ydre handling – f.eks. en plan eller et komplot (så sker der det og det…)

  • Postproduktion
    Postproduktion er fasen, der følger efter optageperioden. Her klippes filmen, lyden færdiggøres, de færdige kopier af filmen fremstilles, der fremstilles plakater, reklamer osv.

  • PPM-møde
    PPM-møde = PræProduktionsMøde. Det sidste møde inden optagelserne, hvor alting tjekkes igennem og aftales inden optagelserne.

  • PR
    PR for en film handler om at skabe opmærksomhed og omtale om filmen f.eks. via pressen.

  • Practical
    Lampe der er en del af scenografien, og som dermed er direkte synlig i filmen

  • PR-ansvarlig
    Den PR-ansvarlige sørger for at skabe opmærksomhed omkring filmen ved at sende pressemeddelelse ud og ved evt. at invitere journalister ud på optagelser til interviews af f.eks. instruktøren eller skuespillere. Den PR-ansvarlige sørger også for, at der afholdes premiere på filmen, og at der bliver inviteret publikum dertil.

  • Pressemeddelelse
    En pressemeddelelse er en kort og præcis tekst, der præsenterer noget helt nyt f.eks. en film. Med en pressemeddelelse gør man folk opmærksomme på en ny film, så de får lyst til at komme og se den. Pressemeddelelsen skrives af en PR-medarbejder og sendes til f.eks. lokalavisen eller andet dagblad.

  • Producer
    Produceren er den øverste ansvarlige for filmproduktionen.

  • Production design
    Production design er betegnelsen for de funktioner, der arbejder med den visuelle stil i dekorationer, rekvisitter, sminke m.v.

  • Production designer
    En production designer skaber filmens univers ved at skabe et gennemført "udseende" af filmens rum og skuespillernes kostumer.

  • Produktion
    Produktion er perioden, hvor der optages. Perioden imellem forproduktion og postproduktion.

  • Produktionsbudget
    Produktionsbudget er budget for den samlede filmproduktion: forproduktion, produktion og postproduktion. Laves af produktionslederen.

  • Produktionsgruppen
    Produktionsgruppen består af produktionsleder, indspilningsleder, locationmanager og runner.

  • Produktionshold
    Produktionshold er det samlede filmhold.

  • Produktionsleder
    Produktionslederen har det overordnede praktiske ansvar for alting. Skal kunne løse alle problemer – forudsete som uforudsete.

  • Produktionsplan
    Produktionsplan er en skitse over filmens tidsplan.

  • Produktionsside
    Den side, som ender med at være offentligt tilgængelig, hvis produceren (læreren) vælger at publicere produktionen. Siden præsenterer filmen og en kort beskrivelse, og der er mulighed for at give den likes. På avancerede produktionstyper kan der tilføjes fraklip, bag om-film, trailer, plakat, fotoslideshow mm.

  • Redigeringsfase
    Den del af postproduktionen, hvor filmen klippes sammen.

  • Regibemærkninger
    Al handlingen i et manuskript. Dvs. alt på nær skuespillernes dialog.

  • Rekvisit
    Ting der bruges i filmen.

  • Rekvisitliste
    Liste over ting, der bruges i filmen.

  • Rekvisitør
    Rekvisitøren finder og holder styr på alle rekvisitter. Indretter locations, så de svarer til historien. I tæt samarbejde med scenografen.

  • Replikker
    De sætninger skuespillerne siger

  • Researchinterview
    = forhåndsinterview. Et interview med jeres medvirkende, der har til formål at give jer mere viden om det valgte emne.

  • Rettighedsbeskytte
    Den, der har produceret en tekst, et stykke musik eller en film, har rettighederne til værket. Andre må ikke bruge det uden at spørge om lov. Værket er dermed rettighedsbeskyttet.

  • Rulletekster
    Rulletekster er de tekster, der ruller over skærmen elle lærredet i slutningen af filmen. På rulleteksterne står navnene på samtlige medvirkende til filmen, og hvis der er nogle, der har sponsoreret filmen med et eller andet, så skal deres navne også stå der.

  • Runner
    Runneren er assistent for hele filmholdet og skal være klar til at løse enhver tænkelig opgave – lige fra "Skaf slik til holdet" til "Skaf lige en helikopter".

  • Rødhætte
    Rødhætte er en lampe, der giver kraftigt lys (800 W.) og bruges ofte.

  • Samples
    Samples er mix af forskellige lyde.

  • Scene
    En scene er sammensat af flere klip. En scene foregår altid det samme sted. Man skifter scene i et manuskript, når der er skift i sted, tid eller handling.

  • Scenograf
    Scenograf er den, der arbejder med scenografien til filmen f.eks. dekoration (i et studie), dresse en location (ændre en location med maling, stof, rekvisitter m.m.)

  • Scenografi
    Scenografi er f.eks. dekorationen (i et studie) eller den dressede location, hvor optagelserne foregår.

  • Scriptark
    Scriptark er del af scriptrapport, hvor scripterens noter om, hvordan enkelte optagelser er gået.

  • Scripter
    Scripteren sikrer, at en films kontinuitet (se kontinuitet) overholdes. Scripteren skriver i en scriptrapport hvilke optagelse, instruktøren godkender, herunder hvis der er ændringer i dialogen og i placering af ting samt ændringer i kostumer.

  • Scriptrapport
    Scriptrapport er scripterens noter om, hvordan enkelte optagelser er gået. Scriptrapporterne skal bruges af klipperne, så de ved, hvad de skal lægge ind i redigeringscomputeren.

  • Second unit
    Second unit er et mindre hold, der laver optagelser, som resten af filmholdet ikke behøver at deltage i, f.eks. optagelser af hovedkarakterens hånd, der skriver et brev.

  • Set
    Der, hvor filmen optages.

  • Set up
    Set up er information, som får betydning for, hvordan vi senere i filmen tolker det, vi ser og hører (se pay off).

  • Skud
    Skud er et andet ord for indstillinger.

  • Skudliste
    = indstillingsliste = en liste over de indstillinger, der skal optages til hver scene.

  • Skuespiller
    Spiller en af filmens hovedkarakterer ud fra instruktørens vision og bidrager med egen kreativitet.

  • Slaglinje
    En slaglinje er en sætning på plakaten, der beskriver filmen eller pirrer tilskuerens nysgerrighed.

  • Slogan
    Kort, koncentreret formulering, som sælger produktet

  • Sminkeplan
    En sminkeplan er en tidsplan over, hvor meget tid sminkøren skal bruge for at sminke de forskellige skuespillere. Sminkeplanen laves af sminkøren, og der skal laves aftale med kostumieren, så der er tid til, at skuespillerne kan få deres kostumer på.

  • Sminkør
    Sminkør er den, der er ansvarlig for skuespillernes makeup under filmoptagelser.

  • Solo
    I en solo danser man alene. Solo i flertal hedder soli.

  • Special effects
    Special effects er en samlet betegnelse for trickfotografering, f.eks. makeup der får skuespillere til at se hårdt sårede ud efter en trafikulykke, eller voldsomme eksplosioner der laves på computer og klippes ind i filmen, så det ser virkeligt ud.

  • Statister
    Statister er skuespillere, der ikke har replikker.

  • Statusmøde
    Før man tager på optagelse, holdes et statusmøde, hvor man tjekker om alle er klar.

  • Steady cam/steadicam
    Steady cam/steadicam er et kamera, der er sat fast (på en vest) på fotografen, så fotografen kan bevæge sig uden, at billedet ryster eller hopper.

  • Stemningsbilleder
    Stemningsbilleder = dækbilleder er indklipsbilleder der skjuler spring i tid. De bruges tit i interview, hvor den interviewedes stemme høres fortælle, imens billeder f.eks. viser den interviewede i en anden situation.

  • Step-outline
    Step-outline er en kort scenegennemgang, hvor der beskrives, hvad der sker hvor og med hvem. Uden replikker.

  • Stillfotograf
    Stillfotografen tager stillfotos fra en scene i filmen eller billeder af skuespillere/holdet – under optagelserne eller opstillede. Billeder bruges til pressemateriale, plakat og dvd-cover. Dokumenterer også holdets arbejde med produktionen.

  • Stills/stillbilleder
    Stills/stillbilleder er fotos fra en scene i filmen eller billeder af skuespillere/holdet – under optagelserne eller opstillede.

  • Storyboard
    Storyboard er en oversigt over filmen i billeder – kan ligne en tegneserie.

  • Storyboarder
    Storyboarderen tegner filmens storyboard efter fotografens og instruktørens anvisninger.

  • Storyline
    Storyline er filmens handling i grove træk. De hovedelementer, man regner med skal være der, og i den rigtige rækkefølge.

  • Supertotal
    I et supertotalbillede kan hele personen placeres to eller flere gange oven på sig selv.

  • Sync/synkron
    Synkront eller "i sync" er, når billedet og lyden passer sammen og følges ad

  • Synopse/synopsis
    Synopse/synopsis er en tekst til manuskriptudvikling. Beskriver kort filmens handling.

  • Take
    Take er et ord for hver optagelse per indstilling.

  • Teaserbillede
    Et billede der giver lyst til at se filmen. Teaserbilledet vises bla. i videoplayeren, indtil der trykkes på playknappen. Ofte er teaserbilledet et uddrag af filmens plakat inkl. filmtitel og slaglinje. Teaserbilledet skal helst have dimensionerne 853x480 pixels for ikke at blive beskåret. Bedste filtype er JPG eller PNG.

  • Teasertekst
    En kort tekst om filmen uden at fortælle det hele, så folk får interesse for at se filmen.

  • Teknikgruppen
    Teknikgruppen består af belyser, fotograf, fotografassistent, tonemester og klipper.

  • Tidskode
    Tidskode er et system baseret på tid i forhold til, hvor den enkelte lydoptagelse og billedoptagelse starter og slutter. Noteres af scripteren og bruges i efterarbejdet.

  • Tilt
    Tilt er, når kameraet bevæges nedefra og op eller oppefra og ned.

  • Tint
    Et billede kan tintes i f.eks. farven grøn, så billedet får en ensartet grøn farvetone.

  • Tonemester
    Tonemesteren planlægger og udfører optagelse af al lyd. Finder musik samt baggrunds- og effektlyde med klipperen.

  • To-skud
    To-skud er når to personer optræder i billedet samtidig. Det skaber samhørighed.

  • Total
    En total viser hele personen/genstanden samt omgivelserne. Dette bruges ofte som start på en ny scene for at vise, hvor personerne/genstanden er (establishing shot).

  • Totalbillede/total
    Totalbillede/total viser hele personer og så meget af omgivelserne, der kan komme med, når personerne er skåret lige over hovedet og lige under fødderne.

  • Trailerklipper
    Trailerklipperen redigerer filmens trailer ud fra instruktørens vision og egen kreativitet.

  • Trio
    I en trio danser tre personer sammen.

  • Udtryk, filmens
    Filmens udtryk er den kunstneriske stil/måde filmens handling fortælles i billeder og lyd – scenografi, farver, musik, kamerabevægelser (f.eks. håndholdt) osv.

  • Ultranær
    Ultranær viser enkelte detaljer hos en person f.eks. øjnene eller munden.

  • Undervandshus
    Undervandshus er en vandtæt beholder til kameraet, så man kan lave optagelser under vand.

  • Univers
    Den fiktive (opfundne) verden, som handlingen udspiller sig i.

  • USP
    USP = Unique Selling Point: Det, der adskiller produktet fra lignende eller tidligere versioner af produktet. Det store: DERFOR skal produktet købes af tilskueren.

  • Videologbog
    Optager og redigerer en videoevaluering om holdets arbejde med projektet.

  • Vinkel
    Vinkling vil sige, at en historie ses i et bestemt perspektiv. I skal udvælge noget til at være det vigtigste i filmen. Resten af historien ses i forhold til den valgte vinkel.

  • Virkemidler
    Der findes forskellige redskaber – virkemidler – til at holde tilskueren fanget af filmen, for eksempel musik, lydeffekter, stemningsbilleder eller grafik. Virkemidlerne er også med til at skabe filmens stemning/tone.

  • Visuelt
    Visuelt = billedmæssigt

  • Voice over
    En voice over er, når man lægger en fortællende stemme henover nogle billeder - ofte for at forklare noget eller give os nogle informationer, vi ikke ellers kan se.

  • Vox pop
    Vox pop er ”folkets stemme”; en rundspørge til nogle – i princippet – tilfældige mennesker. Der stilles et og samme spørgsmål om et aktuelt emne til alle.

  • Zeppeliner
    Zeppeliner er en stor vindhætte, hvori mikrofonen er ophængt for at undgå vindstøj ved udendørs optagelser.

  • Zoom
    Zoom er, når man ved hjælp af kameraets linse trækker motivet tættere på.